Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Friday, May 19, 2017

Resah Nak Periksa...

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Sekarang ni minggu examkan?! Moga anak-anak saya dan anak-anak anda dipermudahkan untuk menjawab soalan peperiksaan. Moga semuanya dapat keputusan cemerlang. InsyaAllah, Amin...

Cikgu kelas Alisya kongsi gambar ni semalam.
Alisya baris pertama, duduk belakang sekali.

Selasa lepas, masa balik sekolah, Alisya beritahu saya yang dia tak nak pergi sekolah lagi.

Bila saya tanya, "kenapa?", Dia cakap periksa nak dekat, dia takut tak dapat 100 markah dan akan dipindahkan kelas. Kesian dia, tekanan hadapi peperiksaan besar (Darjah 1) pertama kali.

Saya: Tak pe kalau kena pindah kelas pun. Yang penting jawab je periksa macam yang Cikgu dah ajar dalam kelas. Dah belajar, usaha, doa lepas tu tawakal.

Alisya: Alisya tak pandai doa...

Saya: Doa je apa-apa. Allah dengar. Macam, "Ya Allah, mudahkanlah Alisya jawab soalan periksa" atau "Alisya takut lupa... ya Allah ingatkan Alisya" atau apa-apa je lah yang Alisya nak, minta pada Allah.

Tapi saya tengok Alisya memang nampak sangat stress hari tu. Mungkin sebab Cikgu ada ingatkan yang periksa nak dekat.



Saya: Alisya nak jalan-jalan?

Angguk.

Saya: Kita pergi Giant sekejap boleh?

Angguk.

Terus saya bawa dia ke Giant. Kebetulan masa jalan-jalan dalam Giant tu ternampak kiosk wakaf Al-Quran dan Telekung untuk fakir miskin dan anak-anak yatim.

Alisya: Ma, ada orang jual Al-Quran.

Saya: Quran tu tak jual... itu kita bayar untuk dihadiahkan pada orang miskin dan anak-anak yatim. Alisya nak sedekah?

Alisya: Tapi Alisya tak bawa duit.

Saya: Mama bayarlah. Orang yang banyak sedekah, Allah bagi banyak pahala... rezeki bertambah. InsyaAllah, Allah boleh bantu Alisya senang jawab periksa.

Sampai dekat kiosk tu, saya suruh Alisya pilih nak sedekah telekung atau Al-Quran. Dia pilih telekung. Saya suruh dia tulis nama dia dan abangnya. Lepas tu saya bagi RM20 pada Alisya untuk bayar pada abang yang jaga kiosk tu. (Satu nama pewakaf, RM10)

Abang kiosk: Alhamdulillah, terima kasih Alisya, pakcik terima duit wakaf ni untuk fakir miskin dan anak yatim. Moga Allah limpahkan rezeki yang banyak untuk Alisya dan keluarga.

Alisya: Alisya nak periksa tak lama lagi...

Abang kiosk: Pakcik doakan... Allah mudahkan Alisya jawab periksa, dapat keputusan cemerlang... berjaya dunia akhirat. Amin... Amin... Amin...

Saya dan Alisya: Amin...

Rasa nak menitik air mata. Dengar abang tu doakan untuk Alisya. Lepas daripada tu terus ceria muka Alisya. Muka pun dah senyum. Tak sebut lagi pasal risau nak periksa. Alhamdulillah.

Nora Karim
Pernah duduk kelas belakang.

Friday, May 12, 2017

Bila Anak Bertanya Tentang Sumayyah

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,


Semalam, masa dalam perjalanan nak ambil Faris balik sekolah dengar CD kompilasi terbaik Hijjaz. Sampailah track 11, lagu Sumayyah. Di bahagian chorus, Alisya ikut nyanyi. Lepas tu dia tanya:

Alisya: Kenapa Sumayyah kena bunuh Ma?

Saya: Sebab pertahankan Iman dan Islam.

Alisya: Siapa yang bunuh?

Saya: Orang kafir... ketua dia Abu Jahal.

Alisya: Kafir tu apa?

Saya: Orang yang tak mengaku Allah sebagai Tuhan dan Muhammad sebagai Rasul.

Alisya: Mesti teruk dia kena bunuhkan?

Saya: Kenapa?

Alisya: Ye la sampai jadi lagu Hijjaz nyanyi ni.

Saya: Masa tu bukan Sumayyah je... Tapi suami dia dengan anak dia... Tiga-tiga kena ikat dekat batu, kena seksa bawah panas matahari. Lepas tu kena paksa untuk sembah berhala.

Alisya: Berhala tu apa?

Saya: Berhala patung-patung besar. Orang Arab masa tu percaya patung tu Tuhan dia. Bila Sumayyah tak nak sembah berhala... dia terus kena seksa... sampailah dia kena bunuh.

Alisya: Kesian Sumayyah Ma...

Saya: Kesiankan...? Tapi dia dapat masuk Syurga.

Alisya: Macam mana dia boleh masuk Syurga?

Saya: Dia mati sebab pertahankan Iman dan Islamkan. Dia memang percaya dan yakin dengan Allah dan Nabi SAW. Mati syahidlah...

Alisya: Ooo... untunglah Sumayyah Ma, mati boleh terus masuk Syurga. Kita nanti mati dapat tak masuk Syurga?
 
https://goo.gl/QWOymF
Saya: Itulah, untung Sumayyah... Kalau kita doa banyak-banyak, solat, puasa, baca Quran, buat baik, insyaAllah dapat masuk Syurga. Selain Sumayyah, ada lagi perempuan yang hebat... macam Asiah, Mariam... ha Nusaibah... Nusaibah tu umur 60 lebih pun masih pergi perang tau! Tapi nanti la Mama cerita. Sebab tak dapat beli lagi buku Nusaibah.

Alisya: Nanti Mama dah beli, baca lepas tu cerita kat Alisya tau. Alisya nak tahu.


Nota kaki: Semalam birthday Alisya tujuh tahun... Moga Alisya mudah menerima ilmu dari para guru, sentiasa sihat walafiat, dipanjangkan usia, sentiasa dimurahkan rezeki, menjadi anak yang berbakti pada Mama dan Abah serta bermanfaat pada Ummah.  



πŸ’œ Nora Karim πŸ’œ
Rasanya umur 7 tahun masih sibuk main baling selipar lagi.

Sunday, May 07, 2017

PBAKL, Hari Ni 'Last Day'!

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Semalam, dalam keadaan encik suami dan Faris demam, (saya pun dah mula rasa nak demam) gagah ajak semua pergi Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) di PWTC.

Hari ni, 'last day' PBAKL. Saya takut kalau tangguh lagi maknanya tak merasalah saya pergi PBAKL tahun ni. Sepatutnya saya pergi Khamis lepas, tapi sebab encik suami demam, maka tertangguhlah...

Kenapa beriya sangat nak pergi PBAKL?
1. Sebab harga yang ditawarkan benar-benar harga runtuh! Bagi peminat buku macam saya, inilah peluang nak beli banyak buku dengan harga tak masuk akal!

2. Siapa yang nak jumpa penulis buku, nak dapatkan autograf dan berswafoto pun boleh dapatkan ketika di PBAKL.

3. Masa ni juga kita boleh lihat semakin banyak penerbit buku baru yang muncul, secara tak langsung banyak buku baru dengan gaya penulisan baru dipromosikan. Jadi bolehlah kita pelbagaikan bahan bacaankan?

Kali ni, saya dah senaraikan buku yang saya nak beli dan dapat beli hampir semua buku yang saya nak. Kalau kira harga asalnya, buku yang saya nak beli harganya dalam RM300 lebih. (Gigih simpan duit nak beli buku dari bulan lepas)

Tapi disebabkan harga tak masuk akal tu saya dapat beli 12 buah buku dengan harga RM184.50 sahaja. Harga asal bagi 12 buku ni lebih kurang RM270. Banyakkan saya jimat?!

12 buah buku saya dapat beli
dari 15 buah yang saya senaraikan.
Alisya beli ni je, sebab dia kata dah dapat
banyak buku yang saya beli dari PK Bundle.
Ini buku encik suami saya. Dia memang suka
baca buku biografi macam ni... 

'Last call' untuk peminat buku... hari ni hari akhir PBAKL. Jangan lepaskan peluang beli buku banyak-banyak dengan harga murah tau!

Melabur duit untuk buku, InsyaAllah tak rugi...


Nora Karim
Peminat buku

Friday, May 05, 2017

Bila Kena Tegur Dengan Anak...

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Alisya si anak bertuah ni dah pandai "tegur" Mama dia tau...

Tadi masa nak makan tengah hari saya sendukkan nasi putih untuk Alisya. Hari ni saya masak lauk kegemaran dia, kurma ayam.

Dia nampak saya buka bungkusan nasi lemak yang saya belikan untuk encik suami saya pagi tadi. (Nasi lemak yang saya beli biasanya diasingkan sambalnya, jadi insyaAllah masih boleh dimakan tengah hari tu).

Encik suami saya demam panas, dia tiada selera untuk makan. Jadi, saya makanlah. Takkan nak buangkan? Sayang je...

Alisya: Kenapa Mama makan nasi lemak? Makan nasi putih la sedap dengan kurma ayam.

Saya: Ni ha... Mama beli nasi lemak pagi tadi. Abah la ni tak makan pun. Membazir je...

Alisya: Haih, tak baik marah... Suamikan?! Lagipun Abahkan tak sihat.

* Rasa macam kena tampar pula* Hahaha...

Saya: Ye la, ye la... bukan marah, Mama bagitau je. Nanti Mama nak ambil abang, Alisya tunggu dekat rumah, tengokkan Abah tau.

* terus tukar topik, sebab malu kena tegur dengan anak 😜 *

Alisya: Demi Abah... Alisya tahulah.

Kalau dah lauknya kurma ayam,
memang bertambah-tambah dia makan.

Pada firasat saya, mungkin Alisya akan tidur masa saya pergi ambil Faris petang tu. Sebab encik suami saya dah lena lepas kena inject dan makan ubat.

Sekali saya balik, tengok Alisya masih berjaga. Sambil main mainan dia.

Saya: Mama ingat Alisya tidur, masa Mama ambil abang.

Alisya: Kan Alisya jaga Abah.

Saya: Abah dah bangunkan tadi? Kenapa Alisya tak tidur?

Alisya: Tak tidurlah. Mana tahu Abah nak apa-apa nanti boleh Alisya ambilkan. Nak air ke, nak makan ke...

* Alololo baiknya dia... memang betul-betul dia jaga Abah dia. Semalam masa Abahnya mula demam, dia yang bagi Abah dia termometer untuk periksa suhu. Siap lapor pada saya. Lepas tu tolong urut belakang Abah. Lepas tu bagi Abah 'ice pack' sebab panas badan Abahnya makin menjadi-jadi. *

Nora Karim
Bukan kali pertama kena tegur dengan Alisya.

Sunday, April 16, 2017

Cerek Hotel Kebanyakannya Tak Bersih

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Biasanya kalau saya bermalam di mana-mana hotel, saya akan cuci dulu cerek yang disediakan tu. Kalau anda pun macam saya, kita geng! πŸ˜› Nak tahu tak kenapa kita kena cuci dulu cerek hotel? Meh saya nak share.

Ada beberapa keadaan yang menyebabkan cerek hotel kebanyakannya tak bersih:

1. Jika anda masak air dengan menggunakan air dari tandas hotel, maka bahagian bawah cerek tu akan kotor dan berkeladak.

2. Ada juga yang menggunakan cerek ni untuk membancuh teh/kopi. So, bila dah digunakan untuk membancuh teh/kopi, kalau tak dibersihkan... juga akan membuatkan cerek kotor. Dua kali juga saya terkena dengan cerek yang kotor dengan teh//kopi ni.

3. Biasanya bila kita dah check out, saya percaya staf yang kemas bilik tu tak check pun sama ada cerek berkenaan bersih atau tak. Ye la, kalau ikut logik, orang masak air guna air kosong je lah kan? Bukannya masak air campur teh/kopi.

Perasan tak macam mana keadaan cerek hotel ni sebenarnya? Cuba tengok! 😧😧😧

Inilah keadaannya...
Hasil membersihkan cerek hotel yang saya duduki...

Lalu tak lalu nak masak air lepas tengok gambar tu? Confirm takkan? 😱😱😱 Semalam saya sampai hotel dah malam, Alisya pula merengek nak susu, so... nak dijadikan cerita, encik hubby sayalah yang masak air dan buatkan susu... Saya pun terlupa nak suruh encik hubby cuci dulu cerek tu... 

Saya ambil air yang dimasak tu letak dalam botol air saya. Pagi ni baru saya minum. "Awat rasa semacam air ni?!" Sekali check cerek... Adoilah... Macam gambar atas tu la keadaan cerek tu... 

Mungkin ada yang kata kena bawa cerek sendirilah macam ni. Tapi sebenarnya, kalau nak diikutkan, kena bawa tuala sendiri, selimut sendiri, bantal sendiri, cawan sendiri... Macam-macamlah kena bawa sendiri!! πŸ˜„πŸ˜‚ 

So, apa yang saya buat untuk pastikan cerek tu boleh digunakan semula?

1. Cuci kotoran yang ada pada cerek tu, baik yang dalam cerek mahupun badan cerek. (Biasanya badan cerek berhabuk...) Guna tisu yang hotel bekalkan... πŸ˜‚ Sental sehingga tiada lagi kotoran yang lekat terutamanya di bahagian dalam cerek tu.

2. Cuci bahagian dalam cerek dengan air paip beberapa kali sampai puas hati. 

3. Masukkan sebotol air mineral (saiz 500ml yang juga dibekalkan oleh hotel πŸ˜›) ke dalam cerek dan masak. Lepas masak, biarkan sejuk sedikit, dan buang air tu. (Sebab biasanya saya tak yakin kali pertama masak tu dah bersih). Cuba sental lagi bahagian dalam cerek dengan tisu, kalau tak de kotoran yang lekat lagi, insyaAllah ia telah bersih.  

4. Maka bolehlah anda gunakan cerek tu tanpa was-was lagi. πŸ˜„ Sila pastikan anda gunakan air mineral untuk minum dan bukannya air dari paip tandas hotel. Saya sendiri kalau menginap di hotel akan beli air mineral 1.5 liter tu dalam 2 atau 3 botol (ikut keperluan ketika menginap).

5. Kalau anda dah bersihkan cerek, tetapi masih ada kotoran, maka saya nasihatkan janganlah guna cerek tu... Belilah air panas dari kedai makan (saya pernah buat juga, sebab dulu rajin bawa flask untuk isi air panas tu) atau minum jelah air mineral... 

Siapa yang kena pastikan cerek tu bersih? Sebenarnya kita semua kena ada rasa tanggungjawab untuk pastikan cerek hotel bersih. Sebab kita juga akan pakai benda-benda tu ketika menginap di hotel... Sama-sama jaga barang-barang yang ada dalam hotel tu, gunakan sebaiknya (kalau boleh, janganlah masak atau bancuh teh/kopi dalam cerek... ?) Kalau nak buat teh/kopi, buatlah dalam cawan yang disediakan. Lebih beretika macam tu.
 
Semua hotel ke cereknya macam tu? 

Saya tak kata semua... tapi kebanyakan hotel-hotel yang saya pernah menginap, begitulah keadaan cereknya. Mungkin saya boleh beri kredit kepada dua buah hotel Malaysia yang saya pernah menginap dan cereknya bersih... Philea Resort & Spa, Melaka dan Grand Lexis Port Dickson, Negeri Sembilan. Dan semestinya semasa kunjungan saya di Namba Guesthouse, Osaka, Japan, yang cereknya sangat bersih! 😍😍😍 (ni memang tak dapat dinafikan lagi...)

Lastly, part ni paling penting, setiap kali kalau anda menginap di mana-mana hotel, anda akan diberikan borang kaji selidik tentang pengalaman anda menginap di hotel tu, inilah peluangnya... (bukan untuk condemn, sebaliknya tuliskan cadangan atau masalah yang anda hadapi) supaya pihak pengurusan hotel boleh perbaiki perkhidmatan mereka. 

With πŸ’–,
NK


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...